Miljöbeskrivningar


Det finns olika anledningar till att använda sig av miljöbeskrivning. Fundera vad det är du vill med din miljöbeskrivning innan du kör igång.

Du kan till exempel använda den för att sätta tid och rum. Det betyder att du som författare vill att läsaren ska förstå när historien utspelar sig. Om det är natt, dag, vinter, höst eller vår. Det kan även vara för länge sedan eller i framtiden. Det kan du visa genom att beskriva musiken, kläderna eller tapeterna. Framförallt kan du göra det genom teknik för den utvecklas väldigt fort. Finns mobiler och vilken är mest inne just när berättelsen utspelas? Finns det kanske rymdskepp eller robotar? Om du gör på det sättet behöver du inte berätta var eller när en historia utspelas.

Du kan använda miljöbeskrivning för att gestalta karaktärer. Att gestalta karaktärer finns ju under en annan rubrik, men många av de skrivtipsen sin finns går in i varandra och därför finns det även med här. Det du gör är att se världen genom din karaktärs ögon. Du kan beskriva karaktärens reaktioner på omvärlden och på det sättet gestalta den. Vilka värderingar har karaktären, vad lägger karaktären märke till, humöret påverkas av miljön.

Du kan använda miljön för att förstärka intrigen i din berättelse. Det kan du göra genom att lägga ut ledtrådar i miljön, eller dolda budskap, skapa kopplingar så att upplösningen blir mer trovärdig, kroka fast läsaren så att de blir nyfikna och vill veta mer eller för att föra handlingen framåt. I pusseldeckare finns det oftast ledtrådar i miljöbeskrivningarna men det finns även i många andra böcker. 

Du kan även använda miljöbeskrivning för att skapa en känsla hos läsaren. Om någon är ledsen kan du beskriva himlen som grå, eller musiken på radion som sorgsen eller att saker inte doftar som de brukar. Om en scen ska vara läskig är det lättare att få läsaren att känna det om det är en mörk och blåsig natt än en strålande sommardag.

Det finns refererande miljöbeskrivningar och gestaltande miljöbeskrivningar.

Exempel på refererande miljöbeskrivning:
Hon såg ut över vattnet. Horisonten låg som en rosa kant och mörknade över till lila uppåt himlen. Några moln såg som svarta bomullstussar över den färggranna vyn. Segelbåtarna som var på väg in till hamn hade samma svarta färg. Det blåste en kall vind. Träden som stod bredvid henne var den enda som skiljde henne från grannarnas storslagna tomt. Hon kunde se det lilla vita lusthuset skymta bakom lövverket och den ovala poolen som låg framför. Vattnet blänkte i solnedgångens färger.

När man refererar miljön för läsaren kan det bli långrandigt och drar ner på tempot. För att bibehålla historiens driv men ändå få med hur det ser ut kan du gestalta den. När du gestaltar miljön låter du karaktären uppleva miljön med alla sinnen och får med det i historien istället för att peka på det. Låt miljön bli en del av handlingen. 


Låt miljön bli en del av det karaktären gör.
  • Den ojämna stengången fick henne att trampa snett flera gånger.
  • Hon öppnade den tunga ekdörren
  • Hon satte sig på den viktorianska stolen i salongen, den var hårdare än den sett ut.

Låt miljön bli en del karaktären upplever:
Det räcker inte med att bara låta karaktären använda sig av miljön. Låt karaktären uppleva den också med alla fem sinnen.
  • Syn - Ljuset silade in genom den tunna gardinen som fladdrade i det trasiga fönstret.
  • Hörsel - Plankorna knarrade under hennes fötter.
  • Känsel -En kylig vind fick henne att huttra till.
  • Smak - Hon försöker svälja men munnen är torr, smakar aska och tungan fastnar mot gommen.
  • Lukt - Hon nös till av allt gammalt damm.
 Du kan även gestalta miljön genom att låta karaktärerna tänka på den.
  • Att man någonsin tyckt medaljongtapeter varit charmigt, tänkte hon medan hon gick igenom vardagsrummet.
  • Spindlar är värre än vilket spöke som helst, tänkte hon för sig själv innan hon vände och tog en annan väg till köket.
  • Var det inte något som rörde sig vid den mörka dörren, eller var det bara dunklet som spelade henne ett spratt.
Det är självklart inte förbjudet att även använda sig av refererande miljöbeskrivning men tänk då på att använda det lite då och då, utspritt och inte stora stycken. Kanske en mening här eller där om det är svårt att få in det i texten på de sätt som presenteras ovan.

Försök även att hålla dig till väl valda detaljer och inte ha en otydliga beskrivningar. Ju mer specifika detaljer, desto mer trovärdig blir historien. Därför är det bra att skriva om det du känner till och platser du varit på. Du kan även använda dig av internet eller intervjua någon som vet mer än dig. 

Du kan alltid börja med att bygga din miljö genom att skriva refererande miljöbeskrivningar, för din egen skull, så att du själv vet precis hur det ser ut för att sedan skriva om det i texten du jobbar med.